site_title
panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon  panel_icon
STRONA GŁÓWNA separator INFORMACJE separator aktualności
16
10-2019
SUKCES NASZEJ UCZENNICY W POWIATOWYM TURNIEJU SZTUKI RECYTATORSKIEJ!
MARZENA LECHOWICZ-LIRO
9 października br. w Regionalnym Centrum Kulturalno - Bibliotecznym w Brzesku odbyły się eliminacje powiatowe Turnieju Sztuki Recytatorskiej „POSZUKIWANIA 2019”. W XII edycji konkursu naszą szkołę reprezentowała Marta Kłusek - uczennica kl. 2 TBR, która wygłosiła z pamięci dwa utwory literackie: wiersz Andrzeja Waligórskiego „List w sprawie polonistów” oraz fragment powieści „Sekretny język kwiatów” Vanessy Diffenbaugh.

Marta oczarowała komisję konkursową oryginalną interpretacją utworów i wysoką kulturą słowa, co przełożyło się na przyznanie jej I miejsca w kategorii szkół ponadgimnazjalnych.

Tym samym nasza uczennica została zakwalifikowana do Międzypowiatowego Finału Turnieju, który odbędzie się 25 października br. w Centrum Kultury w Żabnie.

Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów!
16
10-2019
ETAP SZKOLNY VII OGÓLNOPOLSKIEGO DYKTANDA NIEPODLEGŁOŚCIOWEGO „PO POLSKU O HISTORII”
MARZENA LECHOWICZ-LIRO
1 października br. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w siódmej edycji Ogólnopolskiego Dyktanda Niepodległościowego. Organizatorami tego wyjątkowego projektu są Stowarzyszenie Polonistów przy Wydziale Polonistyki UJ i Fundacja „Zawsze Warto”. Konkurs został objęty Honorowym Patronatem Małopolskiego Kuratora Oświaty oraz Marszałka Województwa Małopolskiego.

Do etapu szkolnego Dyktanda przystąpiło 54 uczniów z Technikum i Szkoły Branżowej I Stopnia. Uczestnicy zmierzyli się z trudnym tekstem pt. „Biblioteki uwikłane w historię”, który ukazywał znaczącą rolę polskich książnic w podtrzymywaniu tożsamości narodowej i wychowywaniu kolejnych pokoleń Polaków.

Udział w dyktandzie był dla uczniów nie tylko sprawdzianem znajomości zasad poprawnej pisowni, ale także okazją do uczenia się historii i refleksji nad językiem ojczystym.

Najwyższe wyniki w etapie szkolnym uzyskali uczniowie:
  1. Tomasz Kica z kl. 4 TIG - opiekun naukowy p. Dorota Wawryka
  2. Diana Oleksy z kl. 4 TIG - opiekun naukowy p. Dorota Wawryka
  3. Jakub Filip z kl. 4 TIG - opiekun naukowy p. Dorota Wawryka
  4. Norbert Czubek z kl. 2 TMe - opiekun naukowy p. Marzena Lechowicz-Liro
  5. Nikodem Dudek z kl. 4 TIG - opiekun naukowy p. Dorota Wawryka
  6. Weronika Borowiec z kl. 2 TGG - opiekun naukowy p. Joanna Surmacz
  7. Paweł Pajor z kl. 4 TB - opiekun naukowy p. Anna Skoczek
  8. Marta Kłusek z kl. 2 TBR - opiekun naukowy p. Dariusz Chrzan
  9. Jakub Synowiec z kl. 4 TB - opiekun naukowy p. Anna Skoczek
  10. Filip Witkowski z kl. 2 TI - opiekun naukowy p. Anna Skoczek
  11. Izabela Wrochniak z kl. 4 TIG - opiekun naukowy p. Dorota Wawryka
Ich prace zostały przekazane do Wojewódzkiej Komisji Konkursowej w Krakowie celem dalszej weryfikacji.

Listę osób zakwalifikowanych do etapu wojewódzkiego poznamy już 22 października.

Wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy, a szkolnym mistrzom ortografii życzymy udziału w etapie wojewódzkim.
15
10-2019
DZIEŃ EDUKACJI NARODOWEJ I ŚLUBOWANIE KLAS PIERWSZYCH
MAŁGORZATA BIELAWSKA-WOŁEK
Przygotowania do Dnia Edukacji Narodowej trwały w naszej szkole od tygodni. Szkolny Zespół Teatralny przygotowywał się w zaciszu szkolnych sal lekcyjnych, przedstawiciele klas pierwszych ćwiczyli swoje wystąpienie, a Samorząd Uczniowski przygotowywał część oficjalną. Sceneria przed uroczystością zapierała dech w piersiach, gdyż hala sportowa zamieniła się XVIII wieczną komnatę.

W poniedziałkowy poranek zapłonęły świece w kandelabrach, a cała społeczność szkolna zebrała się, aby wspólnie świętować wyjątkowy dla edukacji dzień.

Zanim jeszcze mogliśmy zachwycić się artystycznym występem młodzieży, po raz pierwszy od wielu lat wyróżnieni uczniowie klas pierwszych złożyli uroczyste ślubowanie. W bardzo podniosłym nastroju padły słowa roty:

My, uczniowie rozpoczynający naukę w Zespole Szkół Technicznych i Branżowych imienia Bohaterów Westerplatte w Brzesku, w obecności nauczycieli, rodziców i starszych kolegów, uroczyście ślubujemy:
  1. Rzetelnie i uczciwie wypełniać obowiązki ucznia, przestrzegając postanowień zawartych w Statucie. Ślubujemy!
  2. Wytrwale zdobywać nowe umiejętności, rozwijać swoje zainteresowania, talenty, osobowość i kompetencje społeczne. Ślubujemy!
  3. Szanować nauczycieli, wszystkich pracowników szkoły, koleżanki i kolegów oraz tworzyć atmosferę opartą na wzajemnym zaufaniu, tolerancji i życzliwości. Ślubujemy!
  4. Szanować symbole narodowe i chronić dziedzictwo kulturowe naszej Ojczyzny – Polski. Ślubujemy!
  5. Szanować patronów, Bohaterskich Obrońców Westerplatte oraz tradycje szkoły i dobre jej imię. Ślubujemy!
Klasy pierwsze w trakcie ceremoniału zaprezentowały dojrzałą i pełną powagi postawę, co zostało dostrzeżone przez gości i obecnych rodziców. Takich uczniów potrzebuje Zielonka. W trakcie oficjalnej części, dyrektor wręczył nauczycielom nagrody za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej. W drugiej części uroczystości, nasza młodzież zaprezentowała okolicznością dramę pod tytułem „Oświecony jak Polak”.

Znakomita scenografia i charakteryzacja występujących idealnie współgrały z ich talentem aktorskim. Uczniowie po raz kolejny pokazali, że techniczny umysł to tylko jedna z wielu zalet i pod czujnym okiem Pani Marzeny Lechowicz-Liro, zaprezentowali spektakl na najwyższym poziomie. Atmosfera występu przeniosła wszystkich widzów do pamiętnego 1773 roku, a wypowiedziane 400 lat temu przez Jana Zamoyskiego słowa ”Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie…” okazują się wciąż aktualne i ważne.
11
10-2019
WYBORY 2019
ANNA SKOCZEK
13 października 2019 roku odbędą się w całej Polsce wybory do Sejmu i Senatu RP. Z inicjatywą, aby uświadomić młodzież jak ważne jest to wydarzenie, wyszedł dyrektor szkoły Jerzy Soska. W tym celu 8 października uczennice z klasy 4TH: Weronika Kaczmarczyk Julia Szczepaniec, Kinga Zapiór pod kierunkiem pana prof. Marka Antosza przygotowały spotkanie edukacyjne, podczas którego dokonano charakterystyki parlamentu (sejm, senat), wyjaśniono zasady głosowania (zasada proporcjonalności i większości względnej), metodę D’Honta oraz dokonano prezentacji programów partii politycznych. Zaprezentowano też komunikaty Państwowej Komisji Wyborczej i filmy edukacyjne. Szczególnym dopełnieniem tej akcji, były zorganizowane 9 października Prawybory (pomysł i organizacja Anna Skoczek wraz z uczniami klasy 3TI). W głosowaniu mogli wziąć udział uczniowie klas trzecich i czwartych technikum oraz klas trzecich szkół branżowych, którzy ukończyli 18 lat. Wszyscy uprawnieni, zaproszenie do głosowania otrzymali za pośrednictwem dziennika elektronicznego. Zainteresowanie prawyborami przeszło oczekiwania organizatorów. Brakło kart do głosowania, jedna klasa nie zagłosowała, przyszła już po zamknięciu „lokalu wyborczego”. Oto protokół:

Szkolna Komisja Wyborcza w składzie:
  1. Szymon Dziuk
  2. Bartłomiej Góra
  3. Mateusz Płachta
  4. Wiktor Warmuz
ogłaszają wyniki Prawyborów, przeprowadzonych w ZSTiB w Brzesku w dniu 9 października 2019 roku.

Przygotowano 200 kart do głosowania, wydano 199, jedna zniszczona. Głosów ważnych – 190, pozostałe nieważne.

Wyniki wyborów do Sejmu RP
5. miejsce liczba głosów 14 tj. 7,07 % Koalicyjny Komitet Wyborczy Koalicja Obywatelska PO. N IPL Zieloni
4. miejsce 19 głosów, tj. 9,60 % Komitet Wyborczy Sojusz Lewicy Demokratycznej
3. miejsce 33 głosy, tj. 16,67% Komitet Wyborczy Polskie Stronnictwo Ludowe
2. miejsce 47 głosów, tj. 23,74 % Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość
1. miejsce 77 głosów, tj. 38,89 % Komitet Wyborczy Konfederacja Wolność i Niepodległość

Wyniki wyborów do Senatu RP
3. miejsce: 37 głosów, tj. 18,59 % Kazimierz Wiatr Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość
2. miejsce: 42 głosy, tj. 21,11% Zbigniew Karciński Komitet Wyborczy Polskie Stronnictwo Ludowe
1. miejsce: 59 głosów, tj. 29, 65 % Dariusz Klich Komitet Wyborczy Konfederacja Wolność i Niepodległość
61 kart do senatu, tj. 30, 65 % nie wypełniono, były to tzw. „puste głosy” Indywidualnie głosowanie do Sejmu RP wygrał Czesław Kwaśniak - Komitet Wyborczy Konfederacja Wolność i Niepodległość, uzyskując 77 głosów.

Drugie miejsce zajął Władysław Kosinak-Kamysz - Komitet Wyborczy Polskie Stronnictwo Ludowe – 20 głosów, trzecie – Anna Pieczarka - Komitet Wyborczy Prawo i Sprawiedliwość – 15 głosów.

Chociaż prawybory były skierowane głównie do uczniów, w głosowaniu wzięli też udział nauczyciele. Wszystkim, dziękujemy!
08
10-2019
UCZESTNICY PROJEKTU H2FM Z WIZYTĄ NA ZIELONCE
MICHAŁ JEMIOŁO

Trzecie spotkanie uczestników międzynarodowego projektu „How to feel Maths” miało miejsce w Polsce w dniach od 24-28.09.2019 r. Zajęcia odbywały się w Brzesku w Schronisku Młodzieżowym, w budynkach popularnej „Zielonki” oraz w Warszawie, Krakowie, Zalipiu, Wieliczce i Iwkowej. Przypomnijmy, że w projekcie oprócz ZSTiB w Brzesku uczestniczą:

Colegiul National Emil Racovita z Cluj – Napoca (jedna z najlepszych szkół w Rumunii), Hadiye Kuradacı Bilim ve Sanat Merkezi z Tarsu (szkoła z Turcji dla wybitnie uzdolnionych uczniów, w której klasy liczą 3-4 uczniów!) oraz Secondary school "Ivan Vazov" ze Starej Zagory w Bułgarii.

W wydarzeniu wzięło udział 48 uczniów oraz 13 nauczycieli. W pierwszym dniu zajęć gości powitał dyrektor Jerzy Soska, a następnie uczniowie, by się poznać wzięli udział w zabawach integracyjnych. Pierwsza z nich polegała na przedstawieniu się i wyrażeniu siebie gestem, który następnie powtarzali pozostali uczestnicy zabawy. Kolejna odbyła się w międzynarodowych czteroosobowych zespołach. Zadaniem grupy było wybudowanie, jak najwyższej stojącej o własnych siłach, budowli z 20 nitek spaghetti, 1 metra sznurka, 1 metra zabezpieczającej taśmy malarskiej, z ewentualna pomocą nożyczek. Dodatkowym utrudnieniem był fakt, że na szczycie budowli miała znajdować się pianka Marshmallow. Śmiechu było co nie miara, a zwyciężyła drużyna, której udało się wznieść konstrukcję o wysokości 56cm. W następnej części spotkania wspominaliśmy wizyty w Turcji oraz Rumunii i podsumowaliśmy zrealizowane w ostatnim okresie zadania. Kolejnym punktem programu była wizyta w budynkach naszej szkoły. Na początek udaliśmy się do pracowni hotelarskiej, gdzie nasi goście mieli okazję spróbować wypieków przygotowanych przez nauczycieli z pracowni gastronomicznej tj. panie Agnieszkę Kornaś i Krystynę Kaim oraz napić się kawy przyrządzonej przez panią Sylwię Mleczko- Fikas wraz z uczniami kierunku hotelarskiego. Po smacznym posiłku i sesji zdjęciowej w towarzystwie pana dyrektora udaliśmy się do wybranych sal, gdzie zagraniczni gości zobaczyli nasze sale lekcyjne, pracownie zawodowe, pokój nauczycielski, salę gimnastyczną oraz inne szkolne pomieszczenia. O odwiedzanych salach i kierunkach kształcenia opowiadali gościom uczniowie oraz nauczyciele. Nasza szkoła zrobiła na nich duże wrażenie. Po obiedzie przystąpiliśmy do głównych prac projektowych. Uczniowie dobrali się w międzynarodowe sześcioosobowe zespoły i rozpoczęli pracę nad wylosowanym webquestem. Projekty, które w tym celu przygotowałem dotyczyły słynnych i ciekawych zagadnień i problemów matematycznych. Były to: problem czterech barw, topologia, ciąg Fibonacciego, Igła Buffona, złoty podział odcinka, liczba Pi oraz pytania Fermiego. Praca została tak zaplanowana, by uczniowie w trakcie wykonywania kolejnych zadań projektowych poczuli się jak naukowcy, dziennikarze, artyści i przede wszystkim dobrze się bawili. Po ponadgodzinnym zmaganiu z webquestami przyszedł czas na zwiedzanie naszego niewielkiego, ale pięknego miasta. Udaliśmy się zatem do centrum, gdzie goście mogli podziwiać zabytkową zabudowę naszego miasta, rynek, uliczki oraz dokonać zakupów i wymienić walutę. Następnie udaliśmy się do Pałacu Goetza, gdzie zjedliśmy przepyszną kolację w przepięknych pomieszczeniach tej niezwykłej dziewiętnastowiecznej rezydencji założycieli Browaru Okocim. Kolejny dzień to wizyta w stolicy Polski, Warszawie. Podczas krótkiego pobytu w mieście stołecznym udało się nam zwiedzić Starówkę, ale głównym celem wyjazdu było Centrum Nauki Kopernik. W trakcie kilkugodzinnego pobytu bawiliśmy się świetnie, oddając naukowym eksperymentom. Kolejny dzień rozpoczął się od obserwacji wybranych lekcji. Dzięki uprzejmości nauczycieli, zagraniczni goście mogli zobaczyć lekcje: języka polskiego (A. Skoczek), języka niemieckiego (M. Aleksiewicz-Drab), języka angielskiego (I.M. Szurmańska), mechatroniki (K. Serafin), informatyki (M. Jadczak), geodezji (M. Piskorz-Joniec) oraz matematyki (M. Jemioło). Drugim punktem dnia była lekcja matematyki w języku angielskim przeprowadzona przeze mnie metodą CLIL (CLIL – zintegrowane nauczanie języka i przedmiotu) W trakcie lekcji zapoznałem uczniów z fascynującymi i wszechobecnymi w przyrodzie zbiorami, które naukowiec polskiego pochodzenia Benoit Mandelbrot nazwał jako pierwszy - fraktalami. Uczyliśmy się ich konstrukcji zarówno w wymiarze 2D, jak i 3D, wyznaczaliśmy ich wymiar, kodowaliśmy w języku programowania oraz poznaliśmy ciekawe przykłady ich zastosowań, jednocześnie ucząc się języka angielskiego. Kolejne godziny spotkania upłynęły młodzieży na pracy nad webquestami. Trzeci dzień spotkania zakończyła kolacja wraz z tańcami w rytmie muzyki z całego świata w bacówce „Biały Jeleń” w Iwkowej. Piątek to czas finalizacji pracy nad wykonywanymi projektami. Około godziny 10 uczniowie w obecności wszystkich osób zaangażowanych w projekt (z Polski oprócz mojej skromnej osoby, byli to p. M. Jadczak, p. E. Świerczek, p. A. Wróbel, p. I. M. Szurmańska i p. M. Mazgaj ) oraz zaproszonych gości, m.in. wicedyrektor Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Brzesku - Beaty Kusiak, dyrektora naszej szkoły – Jerzego Soski, dr Anny Skoczek wraz z uczniami z klasy 1TGp, rozpoczęli prezentację swoich prac. W ich trakcie obserwatorzy mogli posłuchać o ciekawych zagadnieniach i problemach matematycznych oraz zobaczyć wykonane przez młodych badaczy plakaty, prezentacje, plansze, makiety, artykuły w aplikacji CLILstore, instrukcje postępowania, a nawet zaprojektowane gry. Tematy same w sobie nie były banalne, a fakt, że wszystkie materiały były w języku angielskim dodatkowo podnosił uczestnikom poprzeczkę. Konieczność prezentacji wyników na forum licznej widowni był kolejnym wyzwaniem. Trzeba jednak stwierdzić, że wszystkie projekty zostały zaprezentowane w ciekawy i różnorodny sposób. Każdy z uczestników może być z siebie dumny i wierzę, że przez udział w tym zadaniu mógł wiele doświadczyć i wynieść dla siebie na przyszłość. Ciężką pracę nagrodziliśmy wręczając upominki oraz okolicznościowe certyfikaty.

By się zrelaksować i poznać piękno okolicy, po obiedzie pojechaliśmy się do niezwykłego miejsca, tj. malowanej wsi Zalipie. Tam zwiedziliśmy Muzeum Felicji Curyłowej, po czym udaliśmy się na warsztaty artystyczne do „Domu malarek”. Mieliśmy tam okazję poznać technikę malowania zalipiańskich wzorów i własnoręcznie wykonać sobie prezent w postaci malowanej deseczki kuchennej oraz malowanki kwiatowej.

Ostatni dzień spędziliśmy w Krakowie. Rozpoczęliśmy od wizyty w Instytucie Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie wysłuchaliśmy wykładu pt. :„On mathematics in Kraków, but not only …” cenionego popularyzatora matematyki, dr. Krzysztofa Ciesielskiego. Później udaliśmy się do centrum miasta, gdzie w towarzystwie pana doktora odwiedziliśmy „ławeczkę Banacha” pomnik upamiętniający odkrycie, na krakowskich plantach najsłynniejszego polskiego matematyka Stefana Banach przez innego wybitnego matematyka Hugo Steinhausa, wstąpiliśmy do Collegium Novum ora kolegiaty św. Anny, gdzie oprócz niezwykłego, barokowego wystroju mogliśmy podziwiać, niesamowicie ciekawą z punktu widzenia matematycznego, posadzkę. Nasze spotkanie z wykładowcą zakończyliśmy na dziedzińcu Muzeum UJ Colegium Maius, które zwiedziliśmy już sami po obiedzie. Kraków oczarował naszych gości. Zdążyliśmy jeszcze pospacerować po największym rynku Europy, a może i świata, odwiedzić Muzeum Sztuki Dziewiętnastowiecznej (chętni) oraz przespacerować się traktem królewskim pod Wawel i nad bulwary wiślane. Spieszyliśmy się, gdyż ostatnim punktem wycieczki i całego spotkania była wizyta w obiekcie wpisanym na pierwszą listę UNESCO, tzn. Kopalni Soli w Wieliczce. Po raz kolejny nasi przyjaciele nie kryli zachwytu, mimo konieczności pokonania aż 480 stopni.

Spotkanie zakończyliśmy wspólną kolacją w schronisku młodzieżowym. Wszyscy czekamy teraz z niecierpliwością na kolejne miesiące realizacji projektu, który zakończymy spotkaniem w Bułgarii, w Starej Zagorze.

Należy jeszcze wspomnieć, że projekt ten jest realizowany w ramach programu Erasmus+, akcja 2 „Partnerstwa strategiczne szkół” i uzyskał dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w wysokości 24 680 Euro.

Wybrane refleksje uczniów:

Dzięki polskiemu etapowi projektu poznałem wielu wspaniałych ludzi, a także nauczyłem się kilku ciekawych zagadnień matematycznych. Bardzo podobała mi się praca w grupach międzynarodowych, bo dzięki niej moje umiejętności komunikacji w języku angielskim znacznie się poprawiły. Projekt dał mi także możliwość odwiedzenia miejsc, w których nigdy wcześniej nie byłem, jak na przykład Warszawa czy Zalipie.
Tomasz Kica

We had a great and unforgettable experience in Poland last week. We had plenty of activities, which were very captivating. I personally enjoyed visiting the school and attending a class, as I find it very interesting to compare the study methods with the ones in our country. I also had a great time during the WebQuest work, as I was able to communicate with the foreign students and make new friendships. Plus, we learned new mathematical skills.

The places we visited were also fascinating and extremely beautiful, with a lot of history. People were nice and polite, and they did their best for us to have a good time. Moreover, the food was very tasty, and the “party” was great!! As a conclusion, the week in Poland was absolutely memorable!
Daria-Maria Jidavu

The week I spent in Poland was an amazing week, throughout which I kept being more and more impressed by everything around, from the awesome places we saw to the kindness of our guests. The trip started perfectly with the first day, a day full of activities that ended with a dinner in a wonderful location. The following days didn't fail to impress me as much as the first one, if not even more. I especially enjoyed the trips to Warsaw and Krakow and I also found the trip to the beautiful Zalipie village really exciting and interesting. I was also impressed by the WebQuest team I was part of, as everyone did everything they could to make our project perfect.

I could say even more words about how much I loved the week in Poland, but I will only say that everything was great!
Mara Vasiliu

First of all I want to thank to all of people that were involved in this project, because they did a great job. For me it was a good way to make new friendships, to learn a lot about mathematics and to visit different places.

The schedule was well organised so that we did many activities each day. I liked very much The Copernicus Museum, because I saw the practical part of things that I've learned before. The WebQuest topics were interesting and the presentations were also full of unique information. A relaxing time was when we were painting some polish traditional patterns while we were talking about the whole week spent in Poland.

The teachers and students were very kind, happy and enthusiastic, but they made me feel a little bit sad in the end, because I didn't want to leave them.

It was a very pleasant experience which I want to repeat anytime.
Mara Mureșan

The week in Poland was really great due to the exciting activities! We learned many useful things in a creative and funny way with very nice and cooperative people. I was so impressed by all the trips and visits. We saw amazing objectives, not to mention that we achieved something new and interesting from each place. Also, the meals were gorgeous and the first coffee break too. Thanks to all of you who made that week unforgettable!
Irina Pacurar

The experience in Poland was really great and I don't regret taking part in it. It was a wonderful week in which I met new people, I made new friends, I learnt new things about maths and I finally realised how to use Clil store. I discovered Poland and things about polish culture and traditions. All the people were really nice to us and the program was very nice. I really enjoyed my time in Poland and all the activities(especially the science museum and the work in groups).
Mara Bud

My experience in Poland was unforgettable. I’m really glad that I got to travel abroad, especially because it was because of maths. I met my friends again, I met new people and I also became better friends with the Romanian group. The whole week was a little bit tiring, but it was totally worth it. The math problems were captivating, I didn’t even have time to get bored. The schedule was really well structured, we got to do everything we planned. I’m going to miss all of the math activities and all of the places I saw. The experience was almost exactly as I imagined but most importantly, I’m really grateful that I got to find out more about mathematics, but also about myself:)
Codruța Jucan

The mobility to Poland, Brzesko, was a unique experience, during which I have gained much scientific information, learned how to improve teamwork and communication, visited meaningful and wonderful places, but most importantly, learned how to feel mathematics in a fun and pleasant way.

Being divided into international groups for the math research made me realize how important it was to be well organized with the work, as well as the importance of our time management. Due to the fact that my team’s research topic, Topology, was a very challenging one, we were very eager to find the necessary information about it, as well as solving the required tasks. After the research, we had to prepare a presentation of our work, which had also been a challenging task, along with the need to speak in front of the other students and teachers. In that way, not only was I given the chance to accumulate interesting facts about my own research topic, but I also found out new things from the other teams’ presentations (concepts new to me, such as ‘Fermi problems’, ‘The four color theorem’, or ‘Buffon’s needle’).

Beside the math research, we visited the host school, and attended one of the Polish students’ classes, occasion on which we learned more about their schooling system and way of teaching. We had been introduced to new research methods, like the use of the CLIL program (Content and Integrated Learning). We were also taught about the method of calculating the dimension of fractals, during a lesson about logarithms and their applications.

Last but not least, we were led by our hosts to very beautiful places, such as Warsaw and Krakow, where we admired the specific architecture of Polish buildings, visually felt the strong cultural impact, and were familiarized with the history of specific monuments, streets and churches.

It is also to be mentioned that we attended a math lecture at the Jagiellonian University in Krakow and visited the so famous science museum ‘Kopernik’ in Warsaw, where we had to open our minds in order to understand how many interesting experiments worked. Other interesting trips that we had been on were at the museum of Felicja Curyłowa in Zalipie, and the Wieliczka salt mine.

I am so glad I had the chance to participate in the mobility in Poland within the project ‘How To Feel Maths’, because it gave me the opportunity to become a better version of myself, to grow both scientifically and culturally, and to form amazing friendships with wonderful people. I wish it would have lasted longer, but that is what the beauty of things consists of: the finitude. I enjoyed all of the week spent in Poland extremely much and I hope that I’ve proven myself worthy of it.

It was an unforgettable experience!
Aprilia Moldovan

For me it was a wonderful week filled with lots of interesting activities and very helpful maths workshops.

I managed to make a lot of friends and communicated very easily with the foreign students and I also want to mention the kind hospitality of the Polish students right from the first day, which made me a very good impression.

The maths workshops were great and each and every single project was interesting and unique in its one but honestly speaking I do consider that the one I took part in and was the group leader (Buffon’s needle) was the most interesting.

We had a lot of activities and I am very grateful for being able to visit some of the most beautiful cities in Europe, especially Krakow.

And not forgetting to mention that the food was absolutely delicious.
Tudor Roman

For me it was a wonderful week filled with lots of interesting activities and very helpful maths workshops. . We saw amazing objectives, not to mention that we achieved something new and interesting from each place. Also, the meals were very tasty and the first coffee break too.

For me it was a wonderful week filled with lots of interesting activities and very helpful maths workshops. I’ve had a chance to visit The capital of Poland-Warsaw first time . I met a lot of great people interested in math like me. We solved a lot of interesting mathematics problems and learn what are logarithms . It was great week and I cant wait to visit in Bulgaria.
Sebastian Banaśkiewicz

The HTFM edition in Poland was very developmental for me. I learned a few new things such as teamwork, mathematical crossword, I learned new mathematical concepts and many other interesting topics. I can't wait to go to Bulgaria and what adventures they will experience there.
Jakub Horodko

Kolejne spotkanie było następny ciekawym doświadczeniem życiowym, które wpłynęło na dotychczasowe postrzeganie matematyki jaki i świata. Wyniki pracy w grupach na zadany temat pokazały że wyjaśnienie jakiegoś problemu/zagadnienia matematycznego można przedstawić w różnorakie sposoby, przez co każda z prezentacji była unikatowa, przykuwająca uwagę. Pierwszy z wniosków jaki się nasuwa to że matematykę można poznawać przez mniej szablonowe metody. Jest jeszcze drugi wniosek że w wspólnym działaniu ważne jest zaangażowanie bo bez niego rezultaty pracy (np. tej na projekcie) były by mizerne.
M. Płachta

Spotkanie w Polsce było bardzo intensywne. W międzynarodowych grupach opracowywaliśmy wylosowane zagadnienie matematyczne. Zwiedziliśmy Warszawę, Kraków i Zalipie. Najbardziej podobała mi się wycieczka do kopalni soli w Wieliczce. Myślę, że było to niezapomniane przeżycie również dla naszych zagranicznych kolegów.
K. Kuśnierz

It was very busy week. We lerned that matematic is around us and we can create everythink but we must know, how to use matematic and phisic rules. I spent a lot of time with my friends with other countries, to did tasks and lerned about matematic. It was unforgetable experience. I'm waiting for a another tasks and meetings.
Marek Stańczyk

This week in Poland was amazing and unforgettable. I met a lot of new people, both from Romania and Bulgaria. I also met with people I met from previous trips. Our schedule was written very interestingly. Every day something interesting happened. The tasks were very pleasant and interesting in the solution. To sum up, I was very happy with the trip and I can't wait to go to Bulgaria.
Tomek Filipek